fotografka
Studovala na jindřichohradeckém gymnáziu (1965—1968) a Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně u profesorů K. O. Hrubého, J. Šindlera, E. Ranného. V letech 1968—1997 pracovala jako fotografka v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, 1997—2002 jako programová pracovnice v Alšově jihočeské galerii. Věnovala se především divadelní fotografii, která ji proslavila a jíž se podílela na utváření podoby Jihočeského divadla. Mimo toto téma ji zaujal svět dětí a krajina. Pravidelně do roku 2006 dokumentovala výstavní a koncertní činnost Alšovy jihočeské galerie. Fotografii učila (2011—2018) na českokrumlovské Střední uměleckoprůmyslové škole sv. Anežky České.
Samostatné výstavy: Jihočeské divadlo ve fotografii (Jihočeské muzeum 1983), Dětský portrét (českobudějovická Galerie K 1992), Fotografie ticha (Eggenburg – Rakousko 1991), Tiché poselství (dominikánský konvent České Budějovice 2000), Krajina divadla (českobudějovická Galerie Nahoře 2002), Ztracené obrazy krajiny (Muzeum Jindřichohradecka 2005, Salon VŠE Praha 2011), Pod bodem mrazu (českobudějovická Galerie Nahoře 2010, Galerie Týn nad Vltavou 2017), Krajina lidí (Vídeň – Rakousko 2014), Theatrum mundi (MFMOM Jindřichův Hradec 2020), aj.
Zúčastnila se mnoha kolektivních výstav doma i v zahraničí, např. Ženy s kamerou (Praha 1977 a 1979), Současná divadelní fotografie (Praha 1980), v rámci nezávislé výtvarné skupiny Kruh 89 (Freistadt, Český Krumlov 1990 a 1991), 75 let Jihočeského divadla (1994), Setkání (českobudějovická radnice 2006), Inscenovaná fotografie 70. let 20. století (Moravská galerie Brno 2009), Liptovská rapsodie II. (českobudějovická Galerie Nahoře a NMF Jindřichův Hradec 2011), Černobílý svět (českobudějovická Galerie Nahoře 2015, sušická Galerie Sirkus 2016, Městské muzeum Vodňany 2017). Od 1978 opakovaně vystavovala na Mezinárodním salonu divadelní fotografie v Jugoslávii (Novi Sad), Mezinárodním salonu divadelní fotografie (Austrálie 1986). Její díla jsou zastoupena ve sbírkách Moravské galerie Brno.
Získala 2. cenu v soutěži Děti objektivem (Přerov 1971) a 1. cenu na výstavě Cykly a seriály (Brno 1972). Od 2003 vede fotografickou Galerii Nahoře. V roce 2008 zde realizovala projekt Mikrosvět, výstava české vědecké fotografie, který byl následně prezentovaný v Bruselu během českého předsednictví EU 2009. Vydala společně s Marií Louckou (*1944) knihu k devadesáti letům Jihočeského divadla (Devadesát není sto, 2009). Je spoluautorkou kolektivní publikace Po stopách Jihočeského divadla, vydané v roce 2019 při příležitosti oslav 100. výročí Jihočeského divadla.
AUTOŘI:
Mgr. Hynek Rulíšek
Bohuslava Maříková
KOUTNÍK, Antonín. Cykly a seriály: katalog výstavy, Brno, 3.-26. března 1972. Brno: Krajské kulturní středisko, 1972. [11] s., [16] s. fot. příl.
MALÁ, Alena, ed. Slovník českých a slovenských výtvarných umělců: 1950-2002. VIII., Man-Miž. Vyd. 1. Ostrava: Výtvarné centrum Chagall, 2002. 357 s., [4] s. obr. příl. Prameny a dokumenty. ISBN 80-86171-13-2.
[s. 99.]MERTL, Věroslav. Dvě pozoruhodné výstavy, Aktuality Setkání. 1996, č. 6.
MERTL, Věroslav. Bohuslava Maříková: krajina divadla. České Budějovice: Metropol, 2002. [4] s.
MAŘÍKOVÁ, Bohuslava a LOUCKÁ, Marie. Devadesát není sto: Jihočeské divadlo: připomenutí osobností a dějů dávných i nedávných. 1. vyd. [Praha]: Professional Publishing, 2009. 239 s. ISBN 978-80-86946-99-3.
ZAVŘELOVÁ, Marta et al. Po stopách Jihočeského divadla. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeské divadlo, 2019. 607 stran. ISBN 978-80-907708-0-5.