ZAVŘÍT MENU

sgrafito

Výtvarná technika, škrábaná či rytá výzdoba v omítce.

Sgrafitová technika spočívá ve škrábání do uhlazeného povrchu jednovrstvé omítky nebo v proškrabávání svrchní vrstvy dvou či vícevrstvé omítky. Povrch sgrafita nebo jedna z vrstev sgrafitové omítky mohou být barevně upravovány. Na území Čech a do Českých Budějovic přicházejí sgrafitové omítky v renesanci ze severní Itálie, současně působí i domácí tradice specifických gotických omítek s rytým kvádrováním nebo dekorativním paspartováním říms a okenních či dveřních otvorů v kombinaci s hrubou plošnou omítkou. Tuto tradici zastupuje na území Českých Budějovic pozdněgotická omítka kostela svatého Prokopa a svatého Jana Křtitele.

Datování sgrafitových omítek ve městě se opírá zejm. o letopočty ryté přímo na sgrafitových fasádách, příp. se vychází z datace architektury se sgrafitovou omítkou. Nejstarší známá renesanční sgrafita na území Českých Budějovic jsou na fasádě tzv. Kneisslova domuKněžské ulici č. 10 (1557). Sgrafitové omítky se vyskytují i na fasádách domů v Plachého ulici č. 12 (1561), na dvorní fasádě domu v Široké ulici č. 17 (1567), č. 2 na rohu Kanovnické ulice náměstí Přemysla Otakara II. (1565—1568), na náměstí Přemysla Otakara II. č. 22 (1570) a č. 30 (1569), v přízemní části Černé věže (1570—1580); na fasádách dvorních křídel historické radnice (1570—1580), na průčelí domu v Hroznové ulici č. 22 (1597). Sgrafity jsou vyzdobeny i fasády dalších domů (např. náměstí Přemysla Otakara II. č. 19, Plachého ulice č. 1), jinde jsou sgrafita doložena pouze fragmentárně (např. Krajinská třída č. 8). Renesanční sgrafitové omítky v Českých Budějovicích se vyznačují technickou úsporností a výtvarnou střídmostí. Vedle plošné bosáže se uplatňuje kvádrování nároží domů a archivolt podloubí, různé druhy iluzivních říms a okenních i dveřních lemů, z renesanční ornamentiky je užívána tzv. mořská vlna, listovec apod. Bohatší ornamentikou vynikají pouze sgrafita na domech v Kněžské ulici č. 10 a v Hroznové ulici č. 22. S výjimkou domu na nároží náměstí Přemysla Otakara II. a ulice Dr. Stejskala figurální renesanční sgrafita nebyla v Českých Budějovicích prokázána.

S nástupem barokního slohu byly sgrafitové omítky postupně zakrývány novými fasádami. Zájem o sgrafita znovu vzrostl v období historizujících slohů, zejm. neorenesance (např. Hroznová ulice č. 1 nebo na fasádě Základní školy v ulici Matice školské č. 3) a své uplatnění nachází sgrafito i na průčelích staveb socialistického realismu (Čechova ulice č. 22, 24, 26, 28). Ve výtvarně i technicky nevýrazné podobě přežívá českobudějovická sgrafitová technika i v poslední třetině 20. století (např. fasáda zadního traktu objektu Kanovnické ulici č. 22 nebo na průčelí Střední průmyslové školy strojní na nároží Alšovy uliceVrchlického nábřeží). Jeho výtvarně inovativní využití nacházíme na brutalistní budově planetária (1967—1971) se stylizovaným zobrazením sluneční soustavy od J. Hally.

AUTOR:
Mgr. Petr Pavelec Ph.D.

LITERATURA:
  •      KADRMAS, Pavel. Pozdně gotická přestavba kostela sv. J. Křtitele a sv. Prokopa v Č. Budějovicích. Umění: Časopis Ústavu teorie a dějin umění ČSAV. Prha: Ústav teorie a dějin umění ČSAV, 1983, roč. 32, č. 4.

    [s. 214.]
  •      POCHE, Emanuel a kol. Umělecké památky Čech. 1, A-J. Vyd. 1. Praha : Academia, 1977. 643 s.

    [s. 201—208.]
  •      Archiv Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Českých Budějovicích.

    [č. 58, 1620, 1627.]