Obchodní drogistický řetězec se sídlem a centrálou v Českých Budějovicích.
dm drogerie markt s. r. o.
Obchodní koncept vznikl v Německu. Zakladatel drogista Götz Werner (1944—2022) otevřel první samoobslužnou prodejnu dm v roce 1973 v Karlsruhe a spolu s Güntherem Lehmannem (*1941) úspěšně rozvinul základ maloobchodní sítě. Günter Bauer (1944—2020), mj. známý jako partner G. Wernera při veslařských závodech na dvojskifu, který měl zkušenosti z rakouského řetězce Hofer a mezinárodní sítě diskontních prodejen Aldi, se postaral o další rozvoj firmy v Německu a současně v Rakousku, kde byla v Linci otevřena první prodejna 1976. Expanze a zakládání dceřiných společností v dalších zemích Evropy pokračovalo; na konci roku 2018 měla dm drogerie markt 3 566 filiálek s více než 61 tisíci spolupracovníky a působila ve 13 zemích Evropy.
Česká společnost dm drogerie markt, s. r. o., byla založena již 1992 jako dceřiná společnost rakouské společnosti dm drogerie markt GmbH, první prodejnu v České republice otevřela dm v dubnu 1993 v Českých Budějovicích v Sokolské ulici ve Čtyřech Dvorech. Centrální sklad byl zřízen 1996 v Jihlavě Hruškových Dvorech, roku 2006 zahájilo provoz nové moderní logistické centrum v Jihlavě Červeném Kříži. Od 2008 se stal sídlem a centrálou společnosti bývalý objekt ČSAD Autobusy v Jeronýmově ulici č. 19.
Tradiční živnostenské činnosti jako výroba a prodej drogistických potřeb, čisticích a pečujících prostředků, kosmetiky, chemikálií, ale také léčivých přípravků, zanikly v poválečném Československu s nástupem socialismu. Sortiment základních prostředků se pod několika unifikovanými značkami prodával ve státních nebo družstevních prodejnách Drogerie, Drobné zboží, Domácí potřeby apod. Kvalitnější zboží a kosmetika byly dostupné ještě koncem 80. let 20. století jen velmi omezeně nebo ve vybraných prodejnách Tuzex. Restituce, malá a velká privatizace počátkem 90. let 20. století odstartovaly radikální změny celého systému, od 1995 se stala česká koruna volně směnitelnou měnou. Na trh vstoupily zahraniční firmy a nové značky.
Společnost dm drogerie markt představila v roce 1993 nový koncept prodeje širokého sortimentu i značek kosmetiky a prostředků péče o domácnost, rozšířený o sortiment péče o dítě, domácí zvířata nebo fotoslužby. Významný trend nastavilo uvádění privátních značek dm, spojujících kvalitu s výhodnou cenou (v roce 2018 se jednalo o 28 dm značek), a zaměření na péči o zdraví, kdy se obchody dm dokázaly ve zřetelném předstihu odlišit od konkurence také nabídkou biopotravin. Vnímání dm drogerie markt spolu s výraznou korporátní identitou posílil od 2003 věrnostní program dm active beauty svět výhod.
Na konci roku 2018 bylo v České republice otevřeno 228 prodejen dm. Sortiment obsáhl 14 000 položek drogistického zboží z oblasti krásy, zdraví, fotografie, péče o dítě a domácnost, přírodní kosmetiky, zdravé výživy, biopotravin a speciální výživy, doplněný o krmivo pro zvířata, drobný textil a sezónní zboží. V únoru 2018 byl spuštěn dm online shop, v červnu 2018 otevřen první dm megastore v pražském Centru Černý Most s prodejní plochou 610 m2, s nejširším sortimentem, prezentačními hotspoty a klidovou zónou pro zákazníky, včetně kojícího koutku.
Čistý obrat dm za období hospodářského roku 2017/2018 k 30. 9. 2018 činil 9,52 miliardy Kč.
Budovu centrály v Jeronýmově ulici obklopuje první firemní přírodní zahrada v České republice splňující nároky trvalé udržitelnosti. Za tuto zahradu získala společnost dm drogerie markt v roce 2016 ocenění za ekologický počin.
AUTOR:
PhDr. Jiří Kopáček
dm drogerie markt (firma). 25 let dm v České republice. Vydání první. České Budějovice: dm drogerie markt s.r.o., 2017. 99 stran. ISBN 978-80-905433-8-6.
Výroční zpráva dm drogerie markt s.r.o. za rok 2018.