ZAVŘÍT MENU

dm drogerie markt

Obchodní drogistický řetězec se sídlem a centrálou v Českých Budějovicích. 

dm drogerie markt s. r. o.

Obchodní koncept vznikl v Německu. Zakladatel drogista Götz Werner (1944—2022) otevřel první samoobslužnou prodejnu dm v roce 1973 v Karlsruhe a spolu s Güntherem Lehmannem (*1941) úspěšně rozvinul základ maloobchodní sítě. Günter Bauer (1944—2020), mj. známý jako partner G. Wernera při veslařských závodech na dvojskifu, který měl zkušenosti z rakouského řetězce Hofer a mezinárodní sítě diskontních prodejen Aldi, se postaral o další rozvoj firmy v Německu a současně v Rakousku, kde byla v Linci otevřena první prodejna 1976. Expanze a zakládání dceřiných společností v dalších zemích Evropy pokračovalo; na konci roku 2018 měla dm drogerie markt 3 566 filiálek s více než 61 tisíci spolupracovníky a působila ve 13 zemích Evropy. 
Česká společnost dm drogerie markt, s. r. o., byla založena již 1992 jako dceřiná společnost rakouské společnosti dm drogerie markt GmbH, první prodejnu v České republice otevřela dm v dubnu 1993 v Českých Budějovicích v Sokolské ulici ve Čtyřech Dvorech. Centrální sklad byl zřízen 1996 v Jihlavě Hruškových Dvorech, roku 2006 zahájilo provoz nové moderní logistické centrum v Jihlavě Červeném Kříži. Od 2008 se stal sídlem a centrálou společnosti bývalý objekt ČSAD AutobusyJeronýmově ulici č. 19. 
Tradiční živnostenské činnosti jako výroba a prodej drogistických potřeb, čisticích a pečujících prostředků, kosmetiky, chemikálií, ale také léčivých přípravků, zanikly v poválečném Československu s nástupem socialismu. Sortiment základních prostředků se pod několika unifikovanými značkami prodával ve státních nebo družstevních prodejnách Drogerie, Drobné zboží, Domácí potřeby apod. Kvalitnější zboží a kosmetika byly dostupné ještě koncem 80. let 20. století jen velmi omezeně nebo ve vybraných prodejnách Tuzex. Restituce, malá a velká privatizace počátkem 90. let 20. století odstartovaly radikální změny celého systému, od 1995 se stala česká koruna volně směnitelnou měnou. Na trh vstoupily zahraniční firmy a nové značky. 
Společnost dm drogerie markt představila v roce 1993 nový koncept prodeje širokého sortimentu i značek kosmetiky a prostředků péče o domácnost, rozšířený o sortiment péče o dítě, domácí zvířata nebo fotoslužby.  Významný trend nastavilo uvádění privátních značek dm, spojujících kvalitu s výhodnou cenou (v roce 2018 se jednalo o 28 dm značek), a zaměření na péči o zdraví, kdy se obchody dm dokázaly ve zřetelném předstihu odlišit od konkurence také nabídkou biopotravin. Vnímání dm drogerie markt spolu s výraznou korporátní identitou posílil od 2003 věrnostní program dm active beauty svět výhod
Na konci roku 2018 bylo v České republice otevřeno 228 prodejen dm, čistý obrat za hospodářský rok k 30. 9. 2018 činil 9,52 miliardy. Sortiment obsáhl 14 000 položek drogistického zboží z oblasti krásy, zdraví, fotografie, péče o dítě a domácnost, přírodní kosmetiky, zdravé výživy, biopotravin a speciální výživy, doplněný o krmivo pro zvířata, drobný textil a sezónní zboží. V únoru 2018 byl spuštěn dm online shop, v červnu 2018 otevřen první dm megastore v pražském Centru Černý Most s prodejní plochou 610 m2, s nejširším sortimentem, prezentačními hotspoty a klidovou zónou pro zákazníky, včetně kojícího koutku.
S otevřením velkokapacitního skladu v Divišově a navýšením počtu prodejen na 255 jednotek dosáhl obrat za obchodní rok 2022—2023 výše 16,3 miliardy Kč. Společnost dm drogerie markt se stala absolutním vítězem Národní ceny kvality České republiky 2022

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

obchod    |   obchodně společenská centra    |   průmysl 

AUTOR:
PhDr. Jiří Kopáček

LITERATURA:
  •      dm drogerie markt (firma). 25 let dm v České republice. Vydání první. České Budějovice: dm drogerie markt s.r.o., 2017. 99 stran. ISBN 978-80-905433-8-6.

  •      Výroční zpráva dm drogerie markt s.r.o. za rok 2018.