ZAVŘÍT MENU

balony

Létající zařízení lehčí než vzduch (aerostat).

V Českých Budějovicích podnikl první veřejný start 18. 10. 1874 francouzský aviatik Henri Beaudet s montgolfiérou Ville de Macon na bývalém Střeleckém ostrověvodárenské věže. Druhý pokus opakoval o týden později. Ještě téhož roku při produkci v Německu tragicky zahynul.

V rakousko-uherském vojsku byl b. poprvé použit k pozorovacím účelům při velkých manévrech 29. 8. – 4. 9. 1895 za účasti 70 000 vojáků a osobní přítomnosti císaře Františka Josefa I. (1830—1916). Po naplnění svítiplynem v českobudějovické plynárně za nádražím byl přemisťován postupně k Velešínu, Netřebicům a Kaplici jako součást hlavního štábu a zvláštního vzduchoplaveckého oddílu. Jeho příslušníky byli též dva čeští důstojníci, kteří po volné čtyřhodinové plavbě odpoutaného b. přistáli u břehu Malše nedaleko Pořešína.

V období 1905—1912 se blízké okolí města stalo častým cílem vojenských b., startujících ze základen ve Vídeňském Novém Městě a Linci. V posádce jednoho z nich byl i následník rakouského trůnu František Ferdinand d’ Este (1863—1914), který se svým doprovodem přistál 14. 5. 1911 na polích u Včelné. Zhruba od 90. let 20. století nastává renesance b. létání, b. jsou využívány ke sportovním účelům a reklamě. 

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

sportovní letectví