ZAVŘÍT MENU

protektorátní vojenské letiště

Letiště v Plané v období okupace 1939—1945.

Fliegerhorst Budweiss

Před druhou světovou válkou byl českobudějovický vzdušný prostor bráněn československým policejním leteckým sborem, který provedl 1937—1939 několik prohlídek německých narušitelů, často neúspěšně. Činnost sboru byla ukončena 15. 3. 1939, kdy jej německé úřady rozpustily a letiště včetně letounů zabavila německá Luftwaffe. Tímto dnem se letiště v Plané stalo ryze vojenskou leteckou základnou a započal výcvik nových pilotů. V době příchodu Luftwaffe se nacházelo letiště ve stádiu výstavby, byly tu pouze plechový hangár aeroklubu, dřevěný hangár plachtařů a budova radiogoniometrické stanice. Prakticky ihned po okupaci bylo území Protektorátu Čechy a Morava začleněno do systému protivzdušné obrany Německa. Letiště v Plané ideálně zapadalo do husté letištní sítě třetí říše a vhodně zaplňovalo mezeru mezi Prahou a Lincem. Proto bylo nařízením z 26. 4. 1939 zavedena denní služba letového provozu. Díky německému letectvu se letiště začalo velmi rychle rozvíjet. Vzletová a přistávací dráha byla prodloužena z 800 m na 1 250 m, byl postaven velký klenutý hangár typu Junkers a přístavby k původním hangárům. Byla provedena nástavba řídící věže letového provozu. V rámci polohy v centrální části říše bylo letiště využíváno pro četné dopravní transporty při zásobování Wehrmachtu na jejich taženích. Tomu pomáhala i poloha blízko železnice. Původně zde vznikla pobočka leteckého učiliště Fliegerschule Linz, později samostatná vojenská letecká škola Luftflottennachrichtenschule 4 Budweis. Letištní areál byl rozšířen u severovýchodního okraje letiště o stavbu vojenské ubytovny. Část těchto objektů posloužila firmě Leichtbau Budweis pro leteckou výrobu. Letiště bylo poprvé napadeno ráno 12. 10. 1944, kdy dvě dvoumotorová spojenecká letadla přiletěla v přízemní výšce podél Vltavy od Českého Krumlova. Během náletů bylo střelnými palebními zbraněmi zničeno 5 letadel. Letecká technika se stávala častým cílem hloubkových náletů amerických stíhačů od útvaru 15. Air Force v Itálii, a tak se hromadily volně odstavené vraky letadel na ploše letiště. Poslední útok na letiště byl veden 16. 4. 1945, kdy zaútočilo asi 6 amerických stíhaček a po jejich odletu na dvou místech hořelo. Od začátku května přestal hlásit českobudějovický vysílač polohu cizích letadel a německá protivzdušná obrana už byla v rozkladu. Němci zahájili evakuaci letiště 8. 5. 1945, se kterou byla spojena likvidace veškerého použitelného materiálu. Během okupace bylo letiště přebudováno na rozsáhlou základnu Luftwaffe s 2 500 příslušníky letového i pozemního personálu, doplňovacími velitelstvími, dopravními letkami a bojovými útvary stíhacího a bombardovacího letectva.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

letecké opravny    |   letectví    |   válečné události    |   vojenské letiště