Sdružení příslušníků jednoho nebo několika příbuzných řemesel.
Po založení města Českých Budějovic (1265) přicházeli s prvními obyvateli i řemeslníci. Postupně vzrůstal jejich počet i specializace. Dílny byly rozmístěny tak, jak je měšťané zakoupili. Jen některá řemesla se z praktických důvodů (vysoká spotřeba vody, náročnost na prostor, hlučnost, nebezpečí požáru) soustřeďovala do určité části města nebo do jedné ulice. Rozvinutá řemeslná výroba stačila krýt běžné požadavky obyvatelstva a v některých oborech umožňovala i prodej výrobků mimo město.
Příslušníci téhož řemesla a příbuzných odvětví se zprvu spojovali v náboženská bratrstva, z nichž se pak vytvářela sdružení s vlastní samosprávou, tj. cechy. Byly určeny k ochraně práv členů a zajištění jejich prosperity. K tomu sloužilo omezení počtu mistrů na přiměřený stav, vytvoření stejných odbytových podmínek včetně kontroly kvality a množství, odstranění konkurence cizích řemeslníků. Prosazení různých práv usnadňovala účast členů cechů v městské radě a uplatňování vlivu na její rozhodování. Napomáhala tomu také panovníky udělovaná městská privilegia.
První byly ve městě ustaveny cechy krejčích, řezníků a soukeníků, doložené již ve 14. století výsadami českých králů. Postupně k nim přibývaly další, sdružující řemeslníky příbuzných oborů, které se při zvýšení počtu mistrů oddělovaly v samostatné cechy. Představitelé jen málo zastoupených řemesel se sdružovali ve společném, tzv. velkém cechu (rajcech). Roku 1514 bylo v Českých Budějovicích 43 řemesel a živností s 253 mistry. Nejpočetnější byli řezníci (44), sladovníci a sládci (30), krejčí a soukeníci (po 15), ševci (13), koželuzi a rybáři (po 11). Naopak barvíři, soustružníci, řemenáři, mečíři, hodináři, pasíři, provazníci a malíři byli zastoupeni jen jediným mistrem.
Konkrétní data vzniku cechů většinou nejsou známa, jen u zlatníků a malířů je jisté ustavení 1496. Nejvyššího rozvoje dosáhly v průběhu 16. století. V oboru výroby potravin existovaly cechy řezníků, pekařů, mlynářů, sladovníků a rybářů. Textilní výrobou a odíváním se zabývaly cechy krejčích, tkalců, soukeníků, barvířů. Zpracovávání kůže se věnovaly cechy kožešníků, kloboučníků, měšečníků, koželuhů a sedlářů spolu s řemenáři. Zpracovatelé kovů vytvořili cechy mědikovců, kovářů s koláři a zámečníků. Společný cech měli zedníci a kameníci. Další řemesla sdružovaly cechy malířů, zlatníků a řezbářů, k nimž se připojili také sklenáři, mydláři a svíčkaři, voskaři, hřebenáři a cech kramářů, kupců a obchodníků. Až po 1600 jsou doloženy samostatné cechy punčochářů, sedlářů, tesařů a hrnčířů; ještě později vznikly cechy rukavičkářů a knihařů spojených s knihtiskaři. Celkem byli českobudějovičtí řemeslníci organizováni v 32 cechách. Každý měl svou samosprávu v čele s cechmistrem, členy byli mistři, tovaryši a učedníci, patřila k nim také bratrstva sdružující vdovy a nejbližší příbuzné zemřelých mistrů. Jen některé cechy přijímaly také členy z širšího okolí. Činnost se řídila psaným pořádkem (artikuly), potvrzeným městskou radou nebo panovníkem a podle potřeby vylepšovaným. Na cechovních hromadách byly projednávány aktuální záležitosti, přijímáni noví členové a vystavovány výuční a mistrovské listy. K agendě patřily cechovní knihy, seznamy členů s datem přijetí a rejstříky příjmů a vydání. Každý cech měl svou cechovní truhlici k úschově artikulů, privilegií a písemností, pečetidla a hotovosti z poplatků a pokut. Členové se povinně účastnili mší a pohřbů svých členů.
Cechy se od sebe odlišovaly počtem a zámožností svých členů. Odrazem vážnosti jednotlivých cechů bylo jejich ustálené pořadí při slavnostních církevních průvodech. Zahajovali je řezníci s cechovní korouhví, následovala další řemesla podle pořadí dodržovaného cechy v Praze. Poslední byli kramáři, ačkoli spolu s kupci patřili k nejbohatším měšťanům. Některé bohaté cechy, řezníci, soukeníci, krejčí, kováři a koláři, měly ve farním nebo klášterním kostele vlastní oltáře, které samy vydržovaly z odkazů a příspěvků svých členů.
V dalších stoletích se cechy svou uzavřeností a obavou z konkurence postupně stávaly brzdou rychlejšího zvyšování výroby. Stát v zájmu rozvoje hospodářství začal zasahovat do jejich organizace. Od 1708 bylo potvrzování cechovních stanov vyhrazeno jen panovníkovi, 1739 došlo k vydání generálních, pro všechna cechovní společenstva závazných artikulů. Roku 1859 byly cechy zrušeny; nahradila je živnostenská společenstva, která se udržela až do poloviny 20. století.
AUTOR:
Karel Pletzer
BURIAN, Miroslav. Vznik a vývoj cechu řezníků v Českých Budějovicích. V Českých Budějovicích: nákladem Společenstva řezníků a uzenářů v Českých Budějovicích, 1934. 67 s.
HUYER, Reinhold. Zur Geschichte der Budweiser Fleischhacker Zunft. Budweiser Zeitung. 1924, roč. 64, Nr. 52.
HUYER, Reinhold. Zur Geschichte der Budweiser Zünfte. Budweiser Zeitung. 1925, roč. 64, Nr. 25—26.
HUYER, Reinhold. Zur Glockenweihe in der Altstädter Kirche. Budweiser Zeitung. 1927, roč. 67, č. 46.
PLETZER, Karel. Českobudějovičtí zlatníci, malíři a řezbáři na přelomu 15. a 16. stol. In: Jihočeský sborník historický. České Budějovice: Jihočeské muzeum, 1994, roč. 63, s. 15—22. ISSN 0323-004X.
[s. 15—21.]