ZAVŘÍT MENU

aviatické produkce

Veřejná předvádění letadel za letu v počátcích letectví 1910—1914.

Úspěchy letectví ve Francii 1909 a v dalších zemích podnítily letce k předvádění svých strojů za letu veřejnosti. První produkce zahraničních aviatiků se v českých zemích nedařily, od 19. června 1910 začal veřejná vystoupení na letadle Blériot XI pořádat první český letec Jan Kašpar (1883—1927). Zájem o jeho vystoupení byl značný.
Již v červenci 1910 začalo jednat o uspořádání aviatické produkce v Českých Budějovicích místní Aviatické družstvo tělocvičny Sokola. Ke vzletu došlo 9. 10. 1910 na cvičišti Čtyři Dvory. Plocha letiště byla po deštích rozmočená, kola letadla se při rozjezdu bořila, tím se rozjezd prodlužoval, motor se přehříval a ztrácel výkon. Kašpar se čtyřikrát pokusil vzlétnout. Díky sníženému výkon motoru byly lety krátké, nejdelší trval 80 sekund. 
Následně vedená jednání o vystoupení slovinského letce Josefa Sablatniga nebo o předvedení letounu Etrich Taube Motor společnosti Luftfahrzeug Gesellschaft v Českých Budějovicích byla neúspěšná. K dohodě dospělo až jednání o produkci s pardubickým aviatikem Eugenem Čihákem v roce 1912. Od 2. srpna bylo letadlo vystaveno na zahradě biografu na Mariánském náměstí. Vlastní produkce se uskutečnila 4. srpna ve Čtyřech Dvorech. Aviatik létal 15 minut, let filmoval českoamerický žurnalista. Na produkci přišlo jen asi 1200 platících diváků, a tak se vzlet zamýšlený na druhý den neuskutečnil. Pořadatelem byl českobudějovický Sokol.
V květnu 1913 se ve městě představil německý letec Oswald Kahnt (1883—1915), držitel německého pilotního diplomu č. 31 a majitel pilotní školy v Lipsku-Lindenthalu. Jeho škola používala letouny firmy Grade. V sobotu 10. května uskutečnil O. Kahnt se svou žačkou na cvičišti ve Čtyřech Dvorech dva zkušební lety, delší z nich trval 17 minut. Prvního dne veřejné aviatické produkce 11. května letci předvedli čtyři lety v celkové délce asi 15 minut, během následujícího dne uskutečnili tři lety v trvání 15, 10 a 8 minut. Po oba dny produkce bylo registrováno asi jeden tisíc diváků, množství z nich ale přihlíželo z okolních míst bez placení. Kahntovo vystoupení uspořádalo místní sdružení složené většinou z německých občanů.
Neplánovaným představením se stalo přistání německého vojenského letadla v podvečer 27. října 1913 na cvičišti Čtyři Dvory. Letoun s dvoučlennou posádkou směřoval z Gery do Vídně, blížící se noc donutila letce k mezipřistání. Před polednem následujícího dne v přítomnosti početných zvědavců stroj pokračoval v cestě. Poslední předvedení letecké akrobacie v Českých Budějovicích plánované na přelomu let 1913—1914, při kterém se měl představit francouzský letec Adolphe Pégoud, se již neuskutečnilo.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

balony    |   dějiny města    |   letectví