ZAVŘÍT MENU

nákupní centra

Velkoplošné prodejny provozované obchodními řetězci v aglomeraci a sousedství Českých Budějovic, součást obchodní vybavenosti města, utvářející se od 2. poloviny 90. let 20. století.

Jednotlivé typy prodejen se liší šíří sortimentu, velikostí prodejní plochy a způsobem samoobslužného prodeje. Část řetězců prodává zboží pod privátními značkami. Prodejny mají zpravidla podobu účelově řešené haly doplněné obslužnými provozy včetně velkokapacitních parkovišť. Jejich soustředěním vznikly obchodní zóny doplněné nabídkou občerstvení a čerpacích stanic. N. c. významně zasahují do dopravního systému města, u Strakonické třídy byly současně vybudovány nejen nové příjezdové komunikace, křižovatky, ale také silniční most.

Supermarkety reprezentují obchody s uceleným sortimentem potravinářského případně drobného průmyslového zboží s prodejní plochou přes 400 m2. Jsou zřizovány zejm. v místech bytové zástavby a objektech dřívějších samoobslužných prodejen; k 2005 byly ve městě zastoupené prodejnami Albert (Lannova třída, Suchovrbenské náměstí, Pekárenská ulice, ulice Milady Horákové), Billa (Jeronýmova ulice), Delvita (Palackého náměstí, Mánesova ulice, ulice Jana Opletala), družstevními prodejnami Tip (Magnet na Lidické třídě, Máj v ulici Antonína Barcala, Vesna Zeyerově ulici, Vltava v ulici Františka Ondříčka), Tempo (Družba na Pražské třídě, Lužnice Labské ulici) a největší prodejnou českobudějovického spotřebního družstva Jednota – supermarketem Terno v areálu u Suchomelské silnice (od 1995), který se rozlohou 4 500 m2 a dostavbou obchodní pasáže (otevření 2006) řadí spíše mezi hypermarkety. Zvláštní skupinu tvoří diskontní prodejny s prodejem omezeného sortimentu zboží přímo z palet, charakteristické nižším zákaznickým komfortem, ale i cenami, jakými jsou Lidl Písecké ulici Penny Market (Průběžná ulice, ulice Milady Horákové).

Hypermarkety představují plnosortimentní prodejny s více než 20 tisíci položkami tvořenými potravinami, oblečením, papírnickými, sportovními a kuchyňskými potřebami, elektronikou, domácími spotřebiči, hračkami apod., vystavěné na prodejní ploše 4—10 tisíc m2 při hlavních tranzitních komunikacích. Součástí n. c. bývá vlastní přípravna masa, výrobna uzenin, pekárna, v areálu mají pronajaté plochy další obchody, restaurace a zábavní zařízení. Mezi hypermarkety se k 2005 řadily Interspar v areálu na Strakonické třídě (od 1998), Kaufland v ulici Na Sádkách (od 1998), Globus Českém Vrbném (od 2003), Tesco v ulici Jaromíra Boreckého (od 2006) a Hypernova v dopravně obchodním centru na Nádražní třídě (ve výstavbě). Specifickým druhem hypermarketu se od roku 2000 stalo Makro v Hrdějovicích, samoobslužný velkoobchod cash & carry výhradně pro registrované zákazníky z řad obchodníků, firem i institucí, s prodejem větších balení výrobků v nižších cenových relacích a důrazem na gastronomii.

Hobby markety se zbožím pro dům, dílnu a zahradu podle sloganu „Udělej si sám“ jsou zastoupeny od 1995—1996 n. c. Roller u Strakonické třídy (nábytek v demontovaném stavu včetně bytových doplňků na 8 000 m2) a přiléhajícím objektem Baumax s několika desetitisíci druhů výrobků pro zahrádkáře, řemeslníky či kutily. S podobným sortimentem 1998 navázal na nároží s Pražskou třídou areál OBI s prodejní plochou přes 10 000 m2.

Obchodní zónu podél Strakonické třídy doplňuje menšími obchody na protilehlé západní straně n. c. Voříškův dvůr z roku 2000.